Rynek szkoleń w Polsce

Jak wygląda rynek firm szkoleniowych w Polsce?

Rynek usług szkoleniowych w Polsce jest bardzo zróżnicowany i dynamiczny. Wartość tego rynku wynosi około 4 miliardy złotych i rośnie średnio o 5% rocznie. Na rynku działa wiele firm szkoleniowych i doradczych, które oferują różnorodne usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych.

Niewielki spadek popytu na usługi szkoleniowe zaobserwować było można w okresie pandemii i w pierwszej połowie 2022 r., co było związane z niepewną sytuacją w związku z wojną w Ukrainie. Jednak obecnie rynek ponownie nabiera rozpędu, zarówno jeśli chodzi o poziom zapotrzebowania na usługi szkoleniowe, jak też rozwój samej oferty szkoleniowej – co ma związek z dynamicznie zachodzącą zmianą potrzeb szkoleniowych, a także preferencjami, związanymi z formą i nowymi technicznymi możliwościami.

Struktura rynku szkoleniowego nie jest jednorodna. W strukturze organizacji funkcjonujących w branży dominują małe, jedno- lub dwuosobowe firmy, które konkurują bądź współpracują z większymi graczami – tych na polskim rynku jest co najmniej kilku.

Polskie firmy szkoleniowe zrzeszają się i tworzą standardy lokalnego rynku szkoleń.
Jedną z największych organizacji branżowych zrzeszających firmy szkoleniowe i doradcze jest Polska Izba Firm Szkoleniowych (PIFS), w której zrzesza się obecnie blisko 400 członków. PIFS promuje wysokie standardy jakości usług szkoleniowych, wspiera rozwój kompetencji trenerów i doradców oraz reprezentuje interesy branży.

Branża szkoleniowa w Polsce charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, z uwagi na sporą ilość aktywnych firm szkoleniowych, a jednak wciąż jest branżą z dużą perspektywą wzrostu i wewnętrzną dynamiką. Mają na to wpływ rosnące i zmieniające się nieustannie potrzeby rozwojowe w organizacjach, które szukają zewnętrznego wsparcia oraz potrzeby indywidualne osób, które rozglądają się za odpowiednimi szkoleniami otwartymi, doradztwem i mentoringiem.

Autor: Redakcja Firmy szkoleniowe
Fot: Henryk Niestrój (pixabay)